Medjunarodna koordinacija programa “Young reporters for the environment” pripremila je 2015. godine priručnik za učesnike i mentore za pripremu radova mladih eko-reportera.
Autor je Pedro Marcelino iz Portugala, nekadašnji mladi eko-reporter.
Kroz nekoliko poglavlja možete saznati: nešto više o istorijatu i programu Mladih eko-reportera te kako funkcioniše program. U dijelu za učesnike date su osnove pisanja, fotografije i video priloga.
U dijelu za mentore dati su primjeri aktivnosti i savjeti za uključivanje u školski program. Tu su i pravila međunarodnog takmičenja kao i bogata referenc lista linkova i izvora.
Ovu publikaciju prate i 3 šestominutna video klipa, Vin Le i Kristin Rodrigo nekadašnji učesnici takmičenja iz Kanade pokazali su na popularan način kako da pripremite takmičarske radove.
Prevod priručnika (.pdf 37,4 MB) i video priloga za Crnu Goru pripremila je NVO “EKOM”, operater programa.
Na linku www.yre.global/video-tutorials možete pogledati video priručnike. U opciji “settings” mogu se podesiti titlovi na našem jeziku.
Posebne teme za školsku 2018/19 godinu:
Na Samitu o održivom razvoju 2015. godine, države članice Ujedinjenih nacija usvojile su Program održivog razvoja do 2030. godine, koji sadrži 17 ciljeva održivog razvoja radi iskorjenjivanja siromaštva, borbe protiv neravnopravnosti i nepravde i rješavanje pitanja klimatskih promjena. Ovi, globalni ciljevi i širi program održivosti idu mnogo dalje od milenijumskih ciljeva iz 2000. godine i bave se osnovnim uzrocima siromaštva i univerzalnom potrebom razvoja za dobrobit svih ljudi.
Više o ciljevima održivog razvoja možete pogledati u brošuri ili u videu na linku https://www.youtube.com/watch?v=oDfaqFg3aOI . Vezu Mladih ekoreportera i Ciljeva održivog razvoja do 2030.godine možete pogledati u ovom materijalu . Posebni nastavni planovi za sve ciljeve održivog razvoja mogu se naći u publikaciji „Lesson Plans”.
Konkurs “Young reporters for the environment” ima tri teme medjunarodne saradnje za učesnike od 11 do 25 godina: “Održivi gradovi i zajednice”, “Održiva potrošnja i proizvodnja” i “Očuvanje klime”. U pitanju su ciljevi 11, 12 i 13 sa liste Ciljeva održivog razvoja UN do 2030. godine. Ovo podrazumijeva saradnju srednjih škola iz dvije zemlje i izradu zajedničkog rada na engleskom jeziku.
U pripremi mogu poslužiti i UNESCO publikacija “Green Skills and Lifestyles Guidebook” i priručnik “Education for Sustainable Development Goals – Learning Objectives”.
„Eko škole”, jedan od pet programa Fondacije za ekološku edukaciju (FEE), omogućavaju implementaciju Agende 21 u obrazovnim ustanovama i njihovim lokalnim zajednicama.
Zasniva se na sljedećim principima: podizanje ekološke svijesti kod učenika i ostalih zainteresovanih strana za program, upoznavanje i rješavanje problema vezanih za životnu sredinu i održivi razvoj u ustanovama i na lokalnom nivou (učenje i sprovođenje praktičnih akcija) te uspostavljanje integrisanog sistema za ekološko upravljanje u školama i vrtićima.
Od školske 2016/17 godine, ovaj program u Crnoj Gori sprovodi Zavod za školstvo. Zelenu zastavu od 2018. godine već ima preko 30 obrazovnih institucija, a još 10-ak ih se pridružilo u pilot fazi. Stoga se pozivaju mladi eko-reporteri iz tih ustanova da izvještavaju o raznim aktivnostima za ispunjavanje uslova i dobijanje sertifikata “zelena zastava”.
U pripremi radova može poslužiti i Eco Schools publikacija “Positive Actions for the Sustainable Development Goals”.